Auto Świat nr 33 (731) * 10 sierpnia 2009

Prezentacje, jazdy testowe, aktualności: ” Białe marzenie”- Alfa Romeo 8C Spider. Kolejne dzieło na kołach rodem ze słonecznej Italii. Nowy kabriolet, zachwyca krągłościami karoserii. Samochód ten zaprojektowano Centro Stile Alfa Romeo. Jak wiemy, wygląd to nie wszystko, najważniejsze jest to co ma się w środku. A i tu nowa Alfa nie ma się czego wstydzić. Płyta podłogowa rodem z Maserati, a “serce” z Ferrari. Skoro już o silniku mowa. Pod maską znajdziemy silnik V8, o pojemności 4,7l. Moc maksymalna wynosi 450 KM(!), prędkość maksymalna- 295 km/h. Wartość 100 km/h pojawia się na pięknym prędkościomierzu po upływie 4,4 s. A ile kosztuje połączenie pięknego designu i piekielnie mocnego silnika? Chętni muszą wydać ponad 211 tys Euro, ale muszą się pośpieszyć. Wyprodukowanych zostanie tylko 500 sztuk.

” Sedan w pełnym wymiarze”- Suzuki Kizashi. Sztandarowy model Suzuki, nie zachwyca designem zewnętrznym. Aby osiągnąć sukces w klasie średniej, samochód powinien mieć w sobie to “coś”. Nowe Suzuki tego nie ma. Karoseria ma coś w sobie z Audi, VW Passata i Insignii. Zero innowacji. Jedyną szansą na odniesienie sukcesu w Europie, będzie niska cena. Bez niej, następca Baleno nie ma czego szukać w klasie średniej. Jednak Suzuki powinno zostać przy produkowaniu terenówek.

” Luksus i wygoda”- Mercedes E Kombi. 5 generacja kombi Mercedesa będzie oferowana aż z 8 silnikami( 4 benzynowe i 4 wysokoprężne). Duży bagażnik( 695l), dobrze wykończone i wyposażone wnętrze te cechy mogą sprawić, że klienci zdecydują się na jego kupno. Odstraszać mogą wysokie ceny( no ale w końcu za “gwiazdę” na masce, zawszę trzeba było sporo zapłacić) i wygląd zewnętrzny- no ale to już kwestia gustu.

” Lepsze od Avanta ?”- Audi A5 Sportback. Pierwszy od niepamiętnych czasów liftback rodem z Ingolstadt. Do bagażnika o pojemności 480l mamy łatwy dostęp, dzięki dużej tylnej klapie. Opisywana wersja, wyposażona jest w 2 litrowy, turbodoładowany silnik benzynowy. Moc maksymalna wynosząca 180 KM, pozwala rozpędzić A5 do 233 km/h. Spalanie wynosi 6,6l na 100 km- jak na te osiągi- wynik rewelacyjny. Cena 33 tys Euro, jest trochę za wysoka. Jednak w zamian otrzymujemy samochód z mocnym silnikiem, przestronnym wnętrzem i dobre wyposażenie. Do Polski nowe Audi trafi we wrześniu.

” Więcej chromu i mocy, mniej CO2″- face lifting Audi Q7. Zmian nie wiele, najbardziej widoczną jest zastosowanie, diod LED w reflektorach.

Raport: ” Fotobiznes”- wszystko na temat fotoradarów na naszych drogach.

Sport: relacje z m.in: Neste Oil Rally Finland; DTM Oschersleben i Le Mans Series: Autodromo International do Algavre.

Testy, porównania: ” Pudełka są teraz w modzie”- 5 nietypowych samochodów z silnikami benzynowymi. Porównywane są: Citroen C3 Picasso, Kia Soul, Honda Jazz, Renault Grand Modus, Skoda Roomster. Wg. mnie Skoda jakoś tu nie pasuje. Równie dobrze, można by Citroena C3 Picasso porównać z Citroenem Berlingo. Ale skoro Skoda nie radzi sobie w swojej klasie, to musi wygrać porównanie z samochodami przypisywanymi klasę niżej. No ale wracając do tesu. Kto wygrał nasze porównanie?

  1. Honda Jazz i Skoda Roomster- po 431 pkt.
  2. Kia Soul 423 pkt.
  3. Citroen C3 Picasso- 419 pkt.
  4. Renault Grand Modus- 413 pkt.

” Mistrzowie motogenetyki”- test Skody Octavii i Seata Leona. Obydwa samochody mają zamontowany ten sam turbodoładowany silnik benzynowy. Silnik ten ma pojemność 1,4l, różnią się jedynie mocą- Seat ma 125 KM a Skoda 123 KM. Zalety Seata: świetne, prowadzenie, dynamiczny silnik, wygodne fotele. A co w Skodzie zasługuje na plus? Przestronne wnętrze, duży bagażnik, dobre osiągi i prowadzenie- to możemy uznać w Skodzie na plus. Teraz czas na wady Skody i Seata. Do wad Seata zaliczamy: niski komfort jazdy, tandetne wnętrze i mała przestronność z tyłu. W Skodzie redaktorom nie podobały się: kokpit bez polotu oraz tandetne plastiki użyte do wykończenia wnętrza. Pomimo tych wad, obydwa samochody uzyskały oceny końcowe: 5.

” Lancer po ciężkiej próbie”- test długodystansowy Mitsubishi Lancer. Hatchback z silnikiem benzynowym o poj. 1.8 przebył ponad 60 tys km. Co podobało się testującym, a co zmniejszało komfort podróżowania? Testującym nie podobały się: niezbyt ergonomiczne i przestronne wnętrze oraz średnia precyzja układu kierowniczego. Natomiast podobały się: mocny silnik, dobre wyposażenie wersji Invite, oraz komfortowe zawieszenie.

” Płaski jak… Nissan”- Nissan 370 Z. Następca 350 Z, ma silnik V6 o pojemności 3696 cm3, o mocy 331 KM. Co pozwala rozpędzić nowe coupe Nissana do 250 km/h. A przyspieszenie od 0 d0 100km/h wynosi 5,8 s. Design karoserii awangardowy, nie każdemu przypadnie do gustu- chociaż ja osobiście uważam że 370 Z całkiem dobrze się prezentuje. Nie jest nudny, jak nie przymierzając VW Golf czy nowy model Skody. Miła odmiana na polskich drogach. Nie zobaczymy jednak zbyt wielu 370Z na naszych drogach, cena wynosząca ponad 207 tys zł, może odstraszać.

Porady: a w nich mi.in:

” Telefononawigacja”- wszystko na temat nawigacji w komórkach.

” Uwaga, powypadkowy !”- jak podczas oględzin, samochodu używanego, rozpoznać samochód powypadkowy.

” Co wolno straży miejskiej”- kiedy mogą nam odholować samochód, co nam grozi za źle zaparkowany samochód- tego i wielu innych cennych informacji dowiemy się z tego artykułu.

” Wyprzedzanie- co to znaczy ?”- jak prawidłowo wyprzedzać.

Używane: ” Ospały, lecz trwały”- test długodystansowy Fiata Grande Punto. “Kropka” Fiata wyposażona w silnik 1.3 MultiJet została przetestowana na dystansie 100 tys km. Silnik o mocy 90 KM jest nieco za wolny ale za to bardzo trwały. Potwierdzeniem tych słów może być fakt, że Grane Punto jest jednym z najczęstszych samochodów na którym teraz uczymy się jeździć. A jak wiemy Ci którzy uczą się jeździć nie obchodzą się zbyt łagodnie z eLkami. Ocena końcowa, po 100 tys km to 4, i Fiat zajmuje 24 miejsce( razem z Renault Kangoo) w rankingu testów długodystansowych.

” Głośna, ale trwalsza niż dCi”- Renault Laguna 1.9 dTi. Ceny Laguny pierwszej generacji zaczynają się od 10 tys zł. To rozsądna cena, jak za oszczędne, przestronne i trwałe auto klasy średniej. Pojemne wnętrze bez problemu pomieści czteroosobową rodzinę razem z bagażami. A oszczędny silnik wysokoprężny, spalający średnio 5,6 l/ 100km nie zrujnuje kieszeni kierowcy. Samochód jest już leciwy, więc trudno mówić o trwałości. Ale w razie awarii możemy kupić tanie zamienniki. Jednak aby jeździć spokojnie, warto wydać trochę więcej i kupić samochód pewniejszy, który odwdzięczy nam się bezproblemową eksploatacją.

Auto- fascynacje: ” Życie pod prądem”- Mitsubishi i- MiEV i Nissan LEAF. W 2010 roku czeka nas najazd samochodów elektrycznych. Wtedy to bowiem wchodzą do sprzedaży wcześniej wymienione samochody. Jednak ja nie będę się tu o nich rozpisywał, bo po wczorajszych “Perełkach motoryzacji”, mam dość pisania a o samochodach na prąd. Kupcie AŚ i sami poczytajcie.

A za tydzień:Testy: Yamaha XJ6 Diversion kontra Honda S2000; Dodge Caliber SRT4. W Używanych: Renault Clio II oraz dodatek eksploatacyjny- a w nim wybrane modele Mazdy.

miłej lektury