Auto Świat nr 39 (737) * 21 września 2009

Prezentacje, jazdy testowe, aktualności: ” Sedan dla wymagających”- Aston Martin Rapide. W końcu Porsche Panamera doczekała się godnego siebie rywala.Rapide to pierwszy, w prawie 100- letniej historii brytyjskiej marki sedan. Samochód jest równie szybki jak piękny. Pod maską znajduje się 12- cylindrowy, silnik o pojemności 6l. Moc maksymalna wynosi 477 KM, co pozwala rozpędzić Rapide`a do 303 km/h. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 5,3 s. Aby stać się właścicielem Rapide`a musimy wydać ok 700 tys zł. Dobra wiadomość dla polskich fanów tej marki, już wkrótce zostanie uruchomione polskie przedstawicielstwo Astona Martina.

” Ekologia i emocje”- relacja salonu we Frankfurcie. Oto najciekawsze modele pokazane podczas tegorocznej edycji: Citroen Revolte, Ferrari 458 Italia, Fiat Punto Evo, VW E- UP!, Trabant NT, Skoda Superb Combi oraz Rolls- Royce Ghost.

” Z nowym oddechem”- Alfa Romeo MiTo 1.4 Multiair. Czyżby inżynierowie z Fiata stworzyli silnik idealny? Silnik wyposażony w elektrohydrauliczny system sterowania zaworami (Multiar) sprawia, że nowa Alfa Mito ma sportowe wręcz osiągi przy bardzo niskim spalaniu. Ponadto Fiat deklaruje że system Multiar ma wyższą trwałość niż sam silnik. Wracając do najmniejszej Alfy. Mito została wyposażona w silnik turbodoładowany silnik benzynowy, o pojemności 1.4l.  Moc maksymalna wynosi 135 KM, a prędkość maksymalna to 207 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi 5,7l na 100 km. Alfa Romeo Mito z systemem Multiair będzie nieznacznie droższa, od oferowanych już wcześniej wersji.

Raport: ” Ekologia musi poczekać”- samochody przyjazne środowisku. Czyli, jak polski rząd dba o środowisko i “zachęca” do kupowania ekologicznych samochodów.

Sport: relacje z m.in: Kia Lotos Cup Poznań, LMS Silverstone, Rajd Principe de Asturias.

Testy, porównania: ” Który okaże się najlepszy dla rodziny? “- 5 minivanów w teście czytelników. Pod lupę zostały wzięte: Toyota Verso, Mazda 5, Opel Zafira, Renault Scenic, Citroen C4 Grand Picasso. Wersje wyposażone w silniki wysokoprężne o mocy od 125 do 143 KM. A oto punktacja końcowa:

  1. ” Luksusem pokonał rywali”. Citroen C4- 1289 pkt. Znak szczególny: wzorowa jakość wykonania.
  2. ” Niska cena i rewelacyjny napęd”. Renault Scenic- 1246 pkt. Znak szczególny: najlepsza zmiana biegów.
  3. ” Poprawna i bez wad”. Toyota Verso- 1240 pkt. Znak szczególny: najniższe zużycie paliwa.
  4. ” Dobry ale tylko torze”. Opel Zafira- 1234 pkt. Znak szczególny: najsłabsze osiągi silnika.
  5. ” Ostatnia ale wcale nie najgorsza”. Mazda 5- 1222 pkt. Znak szczególny: najlepszy w “teście łosia”.

” Audi A4: reinkarnacja”- Seat Exeo 2.0 TDI Style. Dla mnie jeden z najbrzydszych Seatów od wielu, wielu lat. Patrząc na tylną klapę Exeo ST można dostać rozwolnienia( to nie żart). Pamiętajmy że nie wygląd jest najważniejszy, najważniejsze jest to co ma się pod maską. A pod tym względem Seat Exeo nie ma się czego wstydzić. 2- litrowy Diesel o mocy 143 KM, to idealny napęd do tego samochodu. Silnik może się pochwalić bardzo dobrymi osiągami przy niskim zużyciu paliwa. Bagażnik jak na kombi klasy średniej, niewielki- 442l. Cena, jak przestylizowaną poprzednią generacje Audi A4, stanowczo za wysoka. Opisywana wersja kosztuje prawie 97 tys zł. Chyba jednak będzie lepiej, dołożyć parę tysięcy zł, i kupić coś o nowszej konstrukcji.

” SW to więcej niż kombi”- test Peugeota 308 SW. Wersja wyposażona w silnik wysokoprężny o pojemności 1,6l. Silnik o mocy 109 koni mechanicznych, pozwala rozpędzić się do 185 km/h. Osiągi może i nie imponujące, ale nie o nie w tym samochodzie chodzi. To ma być ekonomiczny samochód rodzinny. W tej roli spełnia się całkiem dobrze.  Średnie spalanie wynosi 4,9l. Pytanie czy model 308, odziedziczył po poprzedniej generacji “niezawodność” i skłonność do samozapłonów?

” Czy to przyszłość motocykli? “- Honda DN- 01 ABS. Miejmy nadzieje że to jedyny taki “rodzyn” na rynku motocykli. W końcu co to za przyjemność, podróżować motocyklem z automatyczną skrzynią biegów. Czy staliśmy się aż tak leniwi, czy też wygodniccy, że nie możemy sami zmieniać biegów?  Cena wynosząca prawie 53 tys. zł to stanowczo za dużo za ten ” przerośnięty” skuter.

” Ponad dwie tony luksusu”- BMW 750i. Co tu dużo pisać? Doskonałe osiągi, bardzo bogate wyposażenie, wzorowe materiały we wnętrzu, kosmiczna technologia i cena. Chcąc opisać same nowinki techniczne nowego BMW, musiałbym siedzieć nad tym wpisem ładnych parę godzin- szkoda życia…

Porady: a w nich m.in: ” Mandat- to ci się nie upiecze! “- wszystko co powinniśmy wiedzieć o mandatach.

” 4 kroki do odzyskania blasku”- jak prawidłowo pielęgnować lakier, aby odzyskać dawny jego błysk.

” Zawsze nie w porę…”- jak wymienić koło w samochodzie.

Używane: ” Nie wszystko złoto…”- Toyota Auris na dystansie 100 tys km. Czy Auris, następca Corolli jest równie niezawodny, jak jego poprzedniczka?  Samochód podczas testu nie sprawiał żadnych problemów, jednak do kilku rzeczy można się “przyczepić”. Silnik ten test zniósł bez większych problemów to podwozie już nie. Wszechobecne ogniska rdzy( na szczęście tylko powierzchniowej), dziwią szczególnie w samochodach rodem z kraju kwitnącej wiśni. Również nietrwałe okazały się światła ksenonowe. Podczas testu, wymieniano je dwukrotnie. Silnik jest dynamiczny, jednak spalanie mogło by być nieco niższe. Czas na podsumowanie testu. Ocena Bezawaryjności: 5. Suma punktów 12, daje Aurisowi 13 miejsce w rankingu testów długodystansowych. Wyżej uplasowały się m.in Mazda 6, BMW 130i, czy Skoda Octavia.

” Niepraktyczna, ale tania”- Daewoo Nubira Hatchback. Samochód awaryjny, paliwożerny, o nie ciekawej stylistyce. Główną zaletą tego samochodu jest cena. Nubirę możemy kupić już za 4,5 tys zł i to za samochód w miarę młody rocznikowo(1997-99). Do wyboru 2 silniki benzynowe: 1.6 i 2.0. Obydwie jednostki są bardzo paliwożerne, można zawsze założyć instalacje LPG. Silnik te dzielnie znoszą zasilanie gazem. Przed kupnem tego samochodu należy się poważnie zastanowić, ponieważ tego samochodu już nieodsprzedamy, no chyba że na szrot…

Auto- fascynacje: ” Wielki powrót gwiazdy”-  pierwsza jazda Mercedesem SLS AMG. Czyżby Mercedes stworzył samochód idealny?

A za tydzień:Testy- porównanie 4 sportowych limuzyn: Jaguar XFR, BMW M5, Audi RS 6, Mercedes E 63 AMG. A także test VW Scirocco 1.4 TSI. Używane: 4 kompaktowe kombi: Skoda Octavia, Opel Astra, Toyota Corolla, Peugeot 307. A także: Alfa Romeo GTV. Porady: wszystko o ubezpieczeniach. A także dodatek Market.

miłej lektury