Auto Świat nr 37 (735) * 7 września 2009

Prezentacje, jazdy testowe, aktualności: ” Na zielono, ale bez przesady”- salon samochodowy we Frankfurcie. Salon rozpocznie się dopiero w przyszłym tygodniu, ale już dziś możemy zobaczyć niektóre, z prezentowanych tam modeli. Według mnie, do najciekawszych należą: Fiat Punto Evo- czyli, Grande Punto po liftingu; Dacia Stepway- model Sandero w wersji offroadowej( nie znajdziemy tu oczywiście napędu 4×4); Renault Fluence- następca 4- drzwiowego Megane; Saab 9-5- mam cichą nadzieję, że ten właśnie model uratuje szwedzką markę przed zniknięciem z rynku.

” 15 koni więcej”- Porsche 911 GT3 RS. Najprościej, nowe Porsche można określić jako: ” samochód wyścigowy przeznaczony do codziennej eksploatacji”. Co łączy nowe GT3 RS z samochodem wyścigowym? Wygląd, właściwości jezdne i cena. A jak już o cenie mowa. Przy kupnie tego modelu, z naszego portfela zniknie około 730 tys zł. Cena może i wysoka, ale ten samochód jest wart tych pieniędzy. Napęd na tył, skrzynia manualna( 6-biegowa), ładna i ciekawie pomalowana karoseria i piekielnie mocny silnik, gwarantujący wyśmienite osiągi upewniają nas, że warto było wydać furę pieniędzy na ten samochód. Pod maską znajdziemy oczywiście silnik typu bokser. Silnik ma 6 cylindrów, pojemność skokowa- 3800, moc maksymalna 450 KM. Silnik pozwala rozpędzić GT3 RS do 315 km/h. A “setkę” osiąga po upływie niecałych 4 sekund.

” Nowy model flagowy”- Bentley Mulsanne. Premiera nowego Bentley`a odbędzie się już na salonie we Frankfurcie. Mulsanne zastąpi w ofercie Bentley`a model Arnage. W porównaniu do poprzednika polepszyły się osiągi. Teraz przyspieszenie 0- 100km/h trwa 5,3 s, a prędkość maksymalna wynosi 296 km/h. Również spalanie jest mniejsze. Zamiast ponad 20l/ 100km, teraz nowy Bentley spali prawie 17l/ 100km. Niestety, przy okazji zwiększyła się również cena. Za Mulsanne musimy zapłacić ok. 1,1 mln zł.

” Cee`d teraz z tygrysim nosem”- Kia Cee`d po liftingu. Zmiany widoczne są na pierwszy rzut oka. Całkowicie zmieniony został pas przedni( grill, nowy kształt świateł przeciwmgielnych), nowe światła z tyłu, dodano kierunkowskazy w lusterkach. Wnętrze również nie oparło się zmianom. Nowa kierownica, nowe zegary, konsola środkowa oraz dźwignia zmiany biegów.

W jazdach testowych mamy: Subaru Outback 2.0 D oraz VW Touareg`a V6 TDI Bluemotion.

Raport: ” Będzie lepiej, jeśli będzie lepiej”- kondycja polskich fabryk motoryzacyjnych.

Sport: relacje z m.in: F1 GP Belgii, oraz zapowiedź GP Włoch.

Testy, porównania: ” Prawdziwe okazje czy pozorne oszczędności”- porównanie starych i nowych modeli. Porównywane są: Skoda: Octavia Tour/ Octavia II; Citroen: Xsara Picasso/ C4 Picasso; Fiat: Punto/ Grande Punto; Peugeot: 206+/ 207; Renault: Clio Storia/ nowe Clio; Opel: Astra Classic/ Astra III. A kto wygrał w poszczególnych parach?

  • Skoda: 1:0 dla starego
  • Citroen: 1:0 dla starego
  • Fiat: 1:1
  • Peugeot: 1:1
  • Renault: 1:0 dla nowego
  • Opel: 1:0 dla starego

” Pożegnania nadszedł czas”- zakończenie testu długodystansowego Forda Galaxy 2.0 TDCi. Tak został oceniony van Forda przez testujących: Karoseria- ocena celująca; Napęd: ocena bardzo dobra; Komfort: ocena bardzo dobra; Zachowanie w ruchu- ocena celująca; Koszty: ocena bardzo dobra. Ocena ogólna: 5+.

” Praktycznie i wygodnie”- Mazda 6. Wersja wyposażona w 2- litrowy silnik benzynowy o mocy 147KM. Zamontowana została automatyczna skrzynia biegów, jednak zużycie paliwa jest na rozsądnym poziomie, 7,7l/ 100km to dobry wynik. Mazda 6 kosztuje 115 tys zł. To sporo. W zamian, dostaniemy: pojemnego( bagażnik 510l) i przestronnego liftbacka, o przeciętnych osiągach( v-max 202 km/h).

” Mistrzowska klasa”- Volvo S80. Wersja wyposażona w silnik diesla o pojemności 2,4l, 6- biegowy “automat” i napęd AWD. Silnik jest dynamiczny i ekonomiczny zarazem. Średnie spalanie wynosi 7,3l/ 100km. Przyspieszenie 0- 100km/h trwa 8,5s. Samochód tani nie jest, cena wynosząca 217 tys zł jest wysoka, ale konkurenci wcale tańsi nie są.

Porady: a w nich m.in: ” Ile kosztuje roztargnienie ?”- kary za brak dokumentów. Za brak polisy OC, prawa jazdy lub dowodu rejestracyjnego zapłacimy mandat 50 zł.

” 12 najczęstszych błędów”- 12 błędów najczęściej popełnianych przez kierowców. Oto one:

  1. Zbyt niskie ciśnienie w oponach
  2. Lekceważenie zjawisk ściągania
  3. Niewłaściwe traktowanie silnika
  4. Wyłączenie gorącego turbo
  5. Ręka na dźwigni biegów
  6. Niewłaściwy lub stary olej w silniku
  7. Pusty zbiornik spryskiwacza
  8. Przewożenie zbędnych gratów
  9. Lekceważenie ptasich kup na lakierze
  10. Rozruch silnika ” na pych”
  11. Rzadkie używanie “ręcznego”
  12. Jazda tylko na gazie

” Ze słońca do akumulatora”- możliwość doładowywania akumulatora poprzez niewielkie ogniwa słoneczne.

Używane: ” Idealna na polskie drogi”- Prezentacja modelu: Dacia Logan. Do wyboru mamy 4 wersje nadwoziowe: sedan, kombi, van i pick up( pisownia redakcji: Pikap), z 6 silnikami( benzynowe 1.4 i 2 wersje 1.6) oraz Diesle( 3 wersje silnika 1.5 dCi). Ceny zaczynają się od 11 tys zł, to niska cena jak za 5- letni samochód( często jednak słabo wyposażony).

” Mały samochód, mały kłopot ?”- Smart ForTwo.

” Impreza tylko dla bogatych”- Subaru Impreza STi.

Auto- fascynacje: ” Księżycowy wszędołaz”- Lunar Roving Vehicle.

A za tydzień: Testy: Honda Insight, Fiat Bravo, Seat Leon- czyli wielki test spalania na polskich drogach Hybrydy,Diesla i Benzyny. A także test Forda Focusa RS. W Używanych: Audi A8. Poradnik eksploatacyjny: wybrane modele marki Seat. Porady: co zrobić z falującymi obrotami, a także jazda na światłach dziennych.

miłej lektury