Auto Świat nr 36 (734) * 31 sierpnia 2009

Prezentacje, jazdy testowe, aktualności: ” Nowa definicja kompaktu”- Mercedes BLS. Nowy kompakt Mercedesa. W niedługim czasie, z oferty Mercedesa zniknął modele A i B. W klasie kompaktów, Mercedes wystawi 4 całkowicie nowe samochody, każdy otrzyma oddzielną karoserię. Nowe modele w gamie niemieckiej firmy to: następca klasy A, to 3-drzwiowy  samochód o oznaczeniu W176; W256- czyli nowa generacja klasy B; X156- nowy crossover, młodszy brat modelu GLK, bezpośredni konkurenci to BMW X1 i Audi Q3. Samochód powstanie na bazie nowej klasy B. Ostatni nowy model to 4- drzwiowe coupe. Po sukcesie CLS-a, Mercedes chce wprowadzić do klasy kompaktów samochód właśnie tego typu. Premiery tych samochodów odbędą się w latach 2011- 2013.

” Lżejsze i dłuższe”- nowa Kia Sorento. Nowe Sorento pojawi się w naszym kraju, już w przyszłym roku. Do wybory będą 2 silniki. Pierwszy z nich to silnik benzynowy o pojemności 2.4l. Moc maksymalna wynosi 174KM, a średnie zużycie paliwa wynosi 8,7l na 100km. Drugim silnikiem jest, silnik wysokoprężny o pojemności 2.2l. Moc maksymalna wynosi 197 KM, a średnie zużycie paliwa to 6,6l na 100km.

” Koniec kantów”- Hyundai ix 35. Następca Tuscona, już nie jest tak kanciasty jak poprzednik. ix35 projektowali europejscy designerzy. Można znaleźć kilka podobieństw do Forda Kugi i BMW x3. Jednak ogólnie rzecz biorąc, bardzo przyjemny, przynajmniej dla oka, samochód.

” Polo kusi nowym tyłem”- VW Polo 3d.

” Mini chce być Coupè”- Mini Coupe. Po trzydrzwiowym hatchbacku, kombi i wersji cabrio, przyszedł czas na coupe. Nie jest to jednak rasowe coupe. Tylna klapa podnosi się wraz z tylną szybą. Mamy tu więc do czynienia bardziej z liftbackiem niż coupe. Bagażnik jak na Mini, całkiem spory- 250l. 211- konny silnik pochodzi z John Cooper Works.

Raport: ” Odmienne stany świadomości na drodze”- kierowcy jeżdżą po narkotykach.

Sport: relacje z m.in: F1 Gp Europy, NASCAR Bristol, Rajdu Braum Czech Rally Zin.

Testy, porównania: ” … bo mało pić, to trzeba umieć”- 4 kompakty dla oszczędnych. 4 kompakty, wyposażone w oszczędne silniki Diesla to: Opel Astra, Mazda 3, VW Golf VI, Ford Focus. Najoszczędniejszy w porównaniu jest VW Golf( 4,0l/ 100km), natomiast najwięcej “żłopie” Opel Astra(4,8l/ 100km). Należy jednak pamiętać że Astra jest najstarszym samochodem w tym porównaniu. A kto wygrał?

  1. Przeceniony lider- VW Golf (460 pkt.)
  2. Całkiem dobra- Mazda 3 (447 pkt.)
  3. Mistrz oszczędzania- Ford Focus (443 pkt.)
  4. Sprawdzony kumpel- Opel Astra ( 438 pkt.)

” A nam jest szkoda lata…”- Peugeot 308 CC. Jeden z najładniejszych Peugeotów jaki powstał w ostatnim czasie. Testowany egzemplarz wyposażony był w 2 litrowy silnik benzynowy. Silnik osiąga moc 150 KM, co pozwala rozpędzić 308 CC do 215 km/h. Przyspieszenie 0- 100km/h wynosi 9,8s. Mocną stroną silnika jest zużycie paliwa. Wartość 7,5l/ 100km to bardzo dobry wynik, jak na silnik 2.0. Cena prawie 100 tys zł może odstraszać, jednak bezpośredni konkurent VW Eos jest o ponad 7 tys zł droższy. A designem i tak nie dorasta do pięt Peugeotowi 308 CC.

” Wesoły autobus”- Citroen Berlingo. Wersja wyposażona w silnik Diesla o pojemności 1.6. Do zalet nowego Berlingo możemy zaliczyć: bogate wyposażenie, oszczędny i dynamiczny silnik, łatwy dostęp do 3. rzędu siedzeń. Do wad zaliczymy: wysoką cenę zakupu oraz mały bagażnik przy komplecie pasażerów.

” Pogromca klasy biznes”- Porsche Panamera 4S. 4- drzwiowe Porsche z silnikiem z przodu? Świat się kończy. Ale co by nie mówić, nowe Porsche to ciężki orzech do zgryzienia dla konkurentów. Design karoserii może się podobać, chociaż fanom klasycznych sedanów Panamera się nie spodoba. Silnik to osobny temat. Benzynowy V8 o pojemności 4.8l napędza nowe Porsche. Moc wynosi 400KM, to pozwala rozpędzić Panamerę do 282 km/h. Znajdziemy tu również siedmio biegowy automat oraz napęd na obie osie. Cena zabójcza- 453 tys zł. Ale nie ma się co dziwić, skoro ceramiczne hamulce kosztują ponad 40 tys zł.

Porady: a w nich m.in: ” Uwaga, dzieci !”- jak zadbać o bezpieczeństwo dzieci w drodze do szkoły.

” Sposób na lusterko”- jak oszczędzać na naprawie.

” Za co warto więcej zapłacić ?”- nowoczesne technologie w samochodowym nagłośnieniu.

Używane: ” Gdyby nie zawieszenie…”- Alfa Romeo Sportwagon 1.9 jtd. Gdyby nie zawieszenie, to Alfa Romeo 156 nie była by samochodem ponadprzeciętne awaryjne. Jednak każdy prawdziwy “alfista”, który kocha i dba o swój samochód, poprzez kupowanie oryginalnych części i terminowe wymiany materiałów eksploatacyjnych może utrzymać koszty utrzymania na rozsądnym poziomie. Niestety, Alfa Romeo nie jest samochodem dla “druciarzy”.

” Praktycznie sportowy”- Opel Zafira OPC. Van w wersji GTI. Pod maską znajdziemy 200- konny silnik, o pojemności 2.0. Pomimo sportowego charakteru, Zafira OPC nic nie straciła z rodzinnego charakteru. Nadal bez problemu przewieziemy 7 osób z niewielkim bagażem. Jednak zrobimy to o wiele szybciej niż w przypadku innych wersji silnikowych.

A za tydzień: Porównania: poprzednia generacja kontra nowa: Skoda Octavia I kontra Octavia II; Fiat Punto II kontra Fiat Grande Punto; Opla Astra II kontra Astra III;Renault Clio III kontra Clio Storia; Peugeot 207 kontra 206+; Citroen C4 Picasso kontra Xsara Picasso. W Używanych: Smart. A także testy: Forda Galaxy 2.0 TDCi i Porsche GT3 RS.

miłej lektury