Auto Świat nr 34 (732) * 17 sierpnia 2009

Prezentacje, jazdy testowe, aktualności: ” Inteligenta moc”- nowa generacja Porsche 911 Turbo. Zmian niewiele, jeśli chodzi o karoserię. Tutaj zmiany jedynie symboliczne. Największe zmiany  zaszły w silniku. Teraz silnik osiąga moc 500 KM(!). Serce nowej 911 to całkowicie nowa konstrukcja(pierwsza od 35 lat). Ogromną moc nowej 911, zapewniają: bezpośredni wtrysk paliwa, podwójne doładowanie ze zmienną geometrią turbiny. Ceny nowej 911 Turbo zaczynają się od 124,8 tys Euro.

Teraz czas na jazdy testowe: ” Retrofala nadal wzbiera”- Jaguar Speedster Concept. Na razie koncept, ale mam cichą nadzieję że nowy Jaguar, wejdzie do produkcji seryjnej bez większych zmian. Stylistycznie Speedster nawiązuje do legendarnego E- Type`a. Można by rzec, że tak by wyglądał E-Type po liftingu. A co znajdziemy pod maską nowego Jaguara? Otóż, pod maską znajdziemy sześciocylindrowy silnik o pojemności 4,7l. Osiąga on moc 300 KM, co pozwala rozpędzić Speedstera do 280 km/h.

W jazdach testowych znajdziemy także: Mini One z silnikiem 1.4 o mocy 75 KM; Forda Rangera Wild Track oraz Mercedesa S 65 AMG L- którego silnik osiąga moc 612 KM.

Reportaż: ” 380 km/h po piwo”- najmocniejsze dopuszczone do ruchu auto na świecie. Dziś historia, o człowieku kochający swój samochód. No bo kto inny, “włożyłby” 170 tys. Euro, w Vauxhalla Victoria z 1972 roku. Jednak efekt jest pioronujący. Posiadanie w garażu, samochodu o mocy 2200 KM, to naprawdę powód do dumy.

Testy, porównania: ” Wspólny mianownik to atrakcyjna cena”- kolejny test czytelników. Tym razem, testowanych jest 5 samochodów, różnych klas w cenie do 35 tys zł. A wzięte, pod lupę czytelników, zostały: Fiat Panda, Chevrolet Aveo, Tata Indigo SW, Dacia Sandero, Peugeot 107. A tak oceniali czytelnicy:

  1. Chevrolet Aveo- 1110 pkt. “Nowoczesny i solidnie wykonany”
  2. Fiat Panda- 1077 pkt. ” Pewna w prowadzeniu”
  3. Peugeot 107- 956 pkt. “Poprawny mieszczuch”
  4. Dacia Sandero- 882 pkt. “Tylko do spokojnej jazdy”
  5. Tata Indigo SW- 829 pkt. “Tanio i bogato, ale czy to wystarczy ?”

” S 2000 okiem motocyklisty”- Honda S 2000 Ultimate Edition i Yamaha XJ6 Diversion

” Uliczny wojownik”- Dodge Caliber SRT4. Sportowa wersja nowego kompaktu(?) czy też SUV-a rodem z USA. Fabrycznie tuningowany Caliber, osiąga moc 295 KM. Pod maską, znajdziemy doładowany silnik o pojemności 2,4l. Prędkość maksymalna wynosi 245 km/h, a przyspieszenie 0- 100km/h trwa 6,7 s. Tuningowi poddana została również karoseria. Cena wysoka- ponad 136 tys zł.

Porady: a w nich m.in: ” Dlaczego tak żłopie”- co powoduje, zwiększone zużycie paliwa. Dowiemy się także, jak oszczędzać paliwo podczas jazdy.

” Kosztowna pamiątka”- podróże zagraniczne. Z tego artykułu dowiemy się, dlaczego warto płacić mandaty, które dostaliśmy za granicą.

” Świeć oszczędniej”- montaż świateł do jazdy dziennej.

Poradnik eksploatacyjny: a w nim wybrane modele Mazd. Znajdziemy tu opisy modeli: 323 z lat 1994- 98; 323 z lat 1998- 2003; Mazdy 3; 626 z lat 1997- 2002; Mazdy 6. Mała uwaga, zamiast 2 generacji 323, można było zaprezentować jeden z vanów Mazdy czy też Mazdę 2.

Używane: ” Ryzyko może się opłacić”- Renault Clio 1.2 16 V.Ceny drugiej generacji, małego Renault zaczynają się od 0 tys zł. Clio może denerwować, swoich użytkowników, sporą liczbą, błahych lecz denerwujących usterek. Wnętrze, jak na swoją klasę, przestronne. Deska rozdzielcza jest dobrze rozplanowana i dość solidnie wykonana. Koszty eksploatacji Renault Clio nie są wysokie. Zużycie paliwa jest niskie, a ceny części zamiennych nie są zbyt drogie. Ale zawsze jeszcze można korzystać z tańszych zamienników.

” Ma osobowość i solidną budowę”- Seat Leon 1.9 TDI. Jeden z lepszych kompaktów na rynku, szczególnie z silnikiem wysokoprężnym. Do zalet możemy zaliczyć niskie koszty eksploatacji. Niskie zużycie paliwa, średnio ok 5,0l /100km, oraz niskie ceny zamienników nie nadwyrężają zbytnio budżetu właściciela. Ceny Leona zaczynają się od 17,5 tys zł. Jednak za zadbany i pewny egzemplarz warto dać dużo, dużo więcej.

A za tydzień: Testy: VW Polo kontra segment B, czyli: Ford Fiesta, Honda Jazz, Hyundai i20, Opel Corsa i Renault Clio. A także, test Lexusa IS 250c i Skody Octavii RS. W używanych VW Passat 2.0 TDI (od 2005r.). Porady: wszystko o przegrzanym silniku.

miłej lektury