Po kilku wpisach dotyczących samochodów, zarówno dostawczych, jak i terenowych, dziś wracam do opisywania samochodów osobowych. Dziś, polski “rodzyneczek”, prawdziwe rasowe coupe…

Fiat 1100 Coupe

http://img.interia.pl/motoryzacja/nimg/Polskie_coupe_foto0_1286581.JPG

Patrząc na ten samochód, może się wydawać, że powstał w jednej ze słynnych biur projektujących samochody, jak Ital Design, Carrozzeria Pininfarina itp. Jednak Fiat 1100 Coupe nie  pochodzi ze słonecznej  Italii, jest to samochód zaprojektowany i wykonany przez polskich inżynierów ! Nadwozie zaprojektował znakomity Zbigniew Wattson.

Fiat 1100 Coupe, został pokazany na wystawie zorganizowanej z okazji XXX- lecia oswobodzenia Warszawy( wiadomo przez kogo). Trzeba przyznać że samochód , wyróżniał się nieco futurystycznym designem, pośród innych PRL-owskich konstrukcji. Pośród oklepanych ” Maluchów” i ” Kredensów”, Fiat 1100 Coupe mógł wnieść nieco kolorytu na nasze drogi.

Jak wcześniej wspomniałem, samochód ten wyróżniał się pośród innych polskich konstrukcji nowoczesnym designem. Samochód ten miał niską, sportową sylwetkę.  Po obwodzie karoserii biegła czarna listwa, która w prototypie była wykonana z tworzywa sztucznego, natomiast w modelu produkcyjnym przewidywano zastosowanie innego materiału- gumy. Listwa nie tylko pełniła funkcje ozdobną, zabezpieczała pojazd przed skutkami uderzenia. A teraz kolejny designerski ” smaczek”- chowane reflektory. O ile same lampy pochodzą z Polskiego Fiata 1100, jednak “chowane” reflektory były unikatowym rozwiązaniem w tamtych czasach. Reflektory są sterowane elektrycznie z wnętrza samochodu. Drugim unikatowym rozwiązaniem jest pojedyncza wycieraczka szyby przedniej. Wycieraczka umieszczona jest na środku dolnej krawędzi szyby, a ruchy wycieraczki połączone są ze spryskiwaczem szyby. Kierowca miał do dyspozycji 5 prędkości wycieraczki. Do zmiany prędkości służyło pokrętło znajdujące się po prawej stronie kierownicy.

A skoro mowa jest o wnętrzu. Deska rozdzielcza została wykonana z tworzywa sztucznego, które prawdę mówiąc, nie wygląda zbyt estetycznie. We wnętrzu znajdowało się wiele cięgien, pochodzących z innych modeli Fiata, ale o nich dokładniej napiszę za chwilę. Kierownica pochodzi z Fiata X1/9. Zamontowano również 2 duże zegary- prędkościomierz i obrotomierz. Fotele wyglądają na wygodne( nie wiem bo nie sprawdzałem tego osobiście). Mamy tu do czynienia oczywiście z siedzeniami kubełkowymi. O ile chodzi o ilość miejsca, to jadący z przodu nie mogą narzekać. Gorzej z pasażerami tylnych siedzeń, lepiej przewozić tam tylko 2 dzieci.Kolejnym mankamentem jest zbyt blisko umieszczony drążek zmiany biegów.. Ogólnie rzecz biorąc, wnętrze jest smutne i szarobure, jak czasy w których powstało.

Tak wygląda wnętrze polskiego coupe

A teraz trochę ciekawostek technicznych.

Fiat 1100 Coupe ma, wzmocnione 2 belkami podłużnymi, nadwozie samonośne. Silnik pochodzi z Fiata 128. Silnik ma moc 55 KM, to nie dużo jak na coupe. Prędkość maksymalna również nie jest imponująca- 140 km/h. Jednak spalanie udało się utrzymać na zadowalającym poziomie- 8l/ 100km. Silnik został umieszczony z tyłu, poprzecznie, w porównaniu do Fiata 128 jest obrócony o 180 stopni. Znajduje się więc tuż przed osią tylną z prawej strony przekładni głównej, natomiast chłodnica znalazła się za osią tylną z lewej strony. Można mieć jednak zastrzeżenie co do usytuowania zbiornika paliwa. Znajduje się on w mało bezpiecznym miejscu, za tylną osią (z prawej strony), blisko tylnej ściany nadwozia. Więc bagażnik, siłą rzeczy powędrował do przedniej części pojazdu. Bagażnik ma symboliczną pojemność. Spowodowane jest to opadającą linią maski, oraz umieszczeniem w nim koła zapasowego. Napęd był przekazywany na koła tylne za pomocą 4- biegowej skrzyni biegów. Niestety, samochód ten, podczas jazdy był nadsterowny.

Zgrabny "tyłeczek"

Do budowy opisywanego samochodu, posłużyło wiele elementów znanych z innych modeli Fiata. Z PF 1100 pochodzą: cięgna sterowania (gazu, ssania), przełączniki dźwigniowe świateł i kierunkowskazów, pedały, półka na tunelu ogrzewania, lusterko wsteczne, popielniczka, podłokietniki i lampy zewnętrzne. Z Fiata 125p pochodzą: Akumulator, hamulce i zawieszenie przednie oraz koła (ze sportowej odmiany Monte Carlo). Z Fiata 128: silnik i zawieszenie tylne. A z Fiata X1/9: kierownica.

FSO tworząc Fiata 1100 Coupe, chciało coś udowodnić i FSO dopięło swego. Udowodniono, że FSO potrafi nie tylko wytwarzać modele licencyjne. Pokazano że nasza fabryka potrafi we własnym zakresie udoskonalać wyroby licencyjne. Kolejny raz pokazaliśmy, że Polak potrafi !

Dane techniczne:

Nadwozie- samonośne- 2-drzwiowe, 2 + 2-miejscowe.
Silnik- 4-suw., 4-cyl., rzędowy, umieszczony poprzecznie z tyłu, napędza koła tylne.
Średnica cyl. x skok tłoka/poj. skokowa – 80 x 55,5 mm/1116 cm3.
Moc maksymalna- 55 KM (DIN) przy 6000 obr/min.
Stopień sprężania- 8,8:1.
Skrzynka przekładniowa- 4-biegowa, synchronizowana, sterowana krótką dźwignią, umieszczoną w podłodze.
Zawieszenie przednie- wahacze poprzeczne, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe, stabilizator.
Zawieszenie tylne- kolumny amortyzatorów teleskopowych ze sprężynami śrubowymi, wahacze skośne.
Hamulce- hydrauliczne, przednie i tylne tarczowe, hamulec ręczny, mechaniczny na koła tylne.
Ogumienie- o wymiarach 165 SR13 (radialne).
Masa własna pojazdu- ok. 900 kg.
Prędkość maksymalna – 140 km/h.
Zużycie paliwa – ok. 8 1/100 km.