Auto Świat nr 3 (251) * 19 stycznia 2000

Aktualności: ” Nowe oczy, mocne serce”- face lifting Toyoty Corolli. Do czasu powstania 8. generacji Corolli, model ten był samochodem ginącym w tłumie samochodów. Toyota chciała, ten stan rzeczy zmienić i zmieniła, wprowadzając na rynek 8. generacje Corolli. Okrągłe reflektory 8. generacji nadały Corolli awangardowy wygląd. Słynne już ” owadzie oczy”, podzieliły publiczność na gorących zwolenników i krytyków nowego designu Toyoty. Duża ilość krytycznych uwag pod adresem okrągłych reflektorów sprawiła, że już 2,5 roku po debiucie, zdecydowano się na ” odmładzający” lifting. W pierwszej kolejności zmieniono przednie reflektory. Zamiast “owadzich oczu”, znajdziemy eleganckie, podwójne reflektory schowane pod wspólnym kloszem. Rysy tego modelu są spokojniejsze, można by rzec bardziej “rodzinne”. Jednak nie tylko design przedniego pasa się zmienił. Pod maską znajdziemy coś równie ciekawego- jeden z mocniejszych silników 1.4. Moc 97 koni mechanicznych, została uzyskana dzięki zastosowaniu zmiennych faz rozrządu( VVT-i). Dzięki nim, uzyskano dobre osiągi przy niskim spalaniu. Silnik 1.4 VVT- i potrzebuje średnio 6,8l na 100 km.

” Kosztowne oszczędzanie”- “Trzylitrowe” nowości. Mowa oczywiście o małych miejskich samochodach, wyposażonych w superoszczędne silniki Diesla. Paliwo drożeje, co rusz na stacjach benzynowych mamy coraz wyższe ceny. Dlatego, koncerny samochodowe konstruują coraz oszczędniejsze samochody. VAG “wypuścił” na rynek, aż 3 modele zadowalające się 3 litrami oleju napędowego na 100km: aluminiowe Audi A3, Seata Arosę 3L i VW Lupo 3L. Wszystkie te modele, zostały wyposażone w ten sam silnik. Mowa oczywiście o wysokoprężnym silniku, o pojemności 1.2 i o mocy 61 KM. Również Smart nie próżnował, dzięki temu powstał oszczędna wersja modelu ForTwo. Smart ForTwo z silnikiem Diesla o pojemności 0.8 i mocy 41 KM, uzyskuje średnie spalanie na poziomie 3,4l/ 100km.

” Nowości pod maską Renault”- nowe rozwiązania techniczne Renault. Pierwszą z nowości jest podwójny kanał dolotowy turbosprężarki. Wyeliminował on, bardzo niekorzystne zjawisko zasysania gazów spalinowych z powrotem do wnętrza cylindra. Drugą nowością jest sześciobiegowa skrzynia biegów( PK 1). Stosowana będzie w silniku 3.0. W skrzyni PK1 widełki osadzone zostały na łożyskach. Zespoły kół zębatych mają tarcie mniejsze o 20%. Poprawione synchronizatory zwiększyły płynność zmiany biegów. Trzecią nowością jest zastosowanie sferycznej kuli w miejsce listwy paliwowej. Poprawiło to rozkład ciśnienia i umożliwia pracę układu z większym niż dotychczas ciśnieniem roboczym. Wszystkie te zmiany miały na celu głównie zmniejszenie zużycia paliwa i redukcję zanieczyszczeń.

” O jedną podwyżkę za daleko”- Ubezpieczenia: podwyżki, stawki, konkurencja.

” Łada dla niepełnosprawnych”- Łady przystosowane do prowadzenia przez osoby niepełnosprawne.

Testy: ” Limuzyna dla dżentelmena”- porównanie 3 limuzyn z mocnymi silnikami benzynowymi. Porównanie alternatyw dla Jaguara, Mercedesa, Audi czy też BMW. Porównane zostały trzy różne samochody pod względem charakteru, z różnych krajów: Opel Omega( “solidny Niemiec”), Alfa Romeo 166( “rasowy Włoch”), Rover 75( “szlachetny Brytyjczyk”). Porównanie wersji z silnikami benzynowymi o pojemności 2,5l. A kto wygrał?

  1. Opel Omega 2.5 V6- 356 pkt.
  2. Rover 75 2.5 V6- 333 pkt.
  3. Alfa Romeo 166 2.5 V6- 326 pkt.

” Po prostu Subaru”- test telegram Subaru Legacy 2.0 GL Automatik. Może linią karoserii nie przypomina włoskich konkurentów, ale za to design jest elegancki i łatwo się opiera probie czasu. Gorzej z wnętrzem. Kokpit jest jakby żywo wyjęty z konstrukcji z lat `80. Ale nadrabia braki w wyglądzie, solidnymi materiałami oraz wygodą i funkcjonalnością. Subaru Legacy wyposażony w silnik 2.0( 125 KM) oraz w automatyczną skrzynię biegów, nie jest demonem prędkości, ale moc 125 koni mechanicznych wystarczy do sprawnego poruszania się. Legacy nie jest tanim samochodem. Koszt zakupu to prawie 100 tys zł. Jednak, mało który producent, oferuje: naęd 4×4, 2 airbagi, hamulec Hill Holder i elektrycznie sterowane szyby i lusterka.

” Z nim konie kraść”- VW Golf 1.9 TDi Basis. Co tu dużo pisać, praktyczne kombi z oszczędnym i dynamicznym silnikiem Diesla. Karoseria i wnętrze, może nie są dziełem sztuki designerskiej, ale jest duża rzesza osób której, Golf się podoba. No cóż, o gustach się nie dyskutuje. Wiele osób zrezygnuje z wyszukanego designu na rzecz silnika 1.9 TDi. Jednostka ta osiąga moc 110 KM. Pozwala to rozpędzić “króla” do 193 km/h, utrzymując spalanie na bardzo niskim poziomie- 5,0 l na 100 km.

” Odświeżona”- Seat Ibiza 1.4 Stella. W porównaniu do poprzedniczki, zmianom uległy: pas przedni i tylni, wnętrze zostało “odświeżone”, oraz wprowadzono szereg zmian technicznych. O ile karoseria może się podobać, to silnik już nie. Moc 60 koni mechanicznych to jednak troszeczkę za mało. Seatem Ibizą 1.4 możemy się rozpędzić do 157 km/h. Mizerna dynamika, nie idzie w parze z niskim zużyciem paliwa. Cena jest nieco wygórowana, ale za to hiszpański kompakt jest dobrze wyposażony. Ibizę z silnikiem 1.4 polecić można jedynie spokojnym kierowcą, lubiącym wygodnie jeździć.

Rozrywka: ” Muzeum Porsche”- Oldtimery w Stuttgarcie.

Porady: a w nich m.in: ” Radio XXI wieku”- radia cyfrowe zamiast analogowych.

Dla podróżujących za granicę: ” Narciarki potentat”; ” Narty we Francji” oraz ” Nie tylko banki”- czyli na co uważać, wyjeżdżając na zimowy wypoczynek do Niemiec, Szwajcarii oraz Francji.

” Silnik czterosuwowy”- Leksykon motoryzacji odcinek 5 i 6.

Używane: ” Łatwa do rozwiązania”- Daihatsu Charade 1.0 CS.

” Wyczekiwanie”- Ceny i sytuacja na giełdach w styczniu.

Sport: ” Przede wszystkim KASA”- pieniądze i Formuła 1.

” Za metą”- Michael Doohan zakończył karierę.

W następnym numerze: Nowe modele kombi- Forda Mondeo, Rovera 75, Audi A4, Mercedesa C.W Używanych: Chrysler Vision. W testach: Fiat Punto HGT, oraz test samochodów osobowych z napędem 4×4: Daihatsu Sirion, Honda HR-V, Subaru Justy, Suzuki Baleno oraz VW Golfa( test w warunkach zimowych).